ZOEKEN ANNO 2020

De manier waarop we zoeken evolueert continu. Waar we vroeger echt alleen maar zochten op basis van tekst, kunnen we dat nu op heel wat verschillende manieren. Maar hoeveel waarde heeft het zoeken op basis van tekst anno 2020 nog?

VAN TOETSENBORD TOT CAMERA

Bij deze kop denk je wellicht, wat heeft dat ermee te maken? Maar in feite veel meer dan je misschien in eerste instantie zou denken.

Voor we de waarde van tekstueel zoeken anno 2020 in kaart brengen lijkt het ons goed om te kijken naar welke andere manieren van zoeken er zijn.

TOETSENBORD – HET TEKSTUELE ZOEKEN

Het zoeken vanuit tekst is namelijk iets wat in bijna alle gevallen gebeurd door het toetsenbord te gebruiken. Of dit nu een fysiek toetsenbord is of een on-screen (digitale versie) zoals bijvoorbeeld op smartphone of tablets het geval is. Het toetsenbord is iets waar we op gebied van zoeken met generaties mee groot zijn geworden.

Laten we realistisch zijn het toetsenbord zal iets zijn wat nog jaren tot tientallen jaren wel zeker zal blijven bestaan. Vervangende technieken voor tekst input wordt al wel onderzoek en werk in gestoken door bedrijven. Maar deze technieken zijn nog lang niet in een stadium dat ze een bedreiging kunnen vormen voor het oude maar vertrouwde toetsenbord.

Het paradepaardje van die andere technieken is Voice. Maar denk ook zeker nog meer Star Trek achtig; tekst input direct via je gedachten. Het klinkt enorm futuristisch maar er zijn al systemen waarmee met gedachten zaken aangestuurd worden. Deze techniek wordt officieel bestempeld als brain-computer-interfaces.

Om een voorbeeld te geven; Mensen die leiden aan “Locked In”-syndroom krijgen zo de mogelijkheid om toch interactie te kunnen hebben. (Het is lastig om dit uit te leggen zonder beeld maar we verwijzen daar even naar een oude House M.D. aflevering; https://en.wikipedia.org/wiki/Locked_In_(House)). Deze techniek zal hedendaags al wel een stuk verder zijn dan zelfs dat wat er in deze aflevering te zien was.

Even terug naar de grond. Denk ook vooral even buiten alleen het zoeken … zie je al voor je dat er code geschreven kan worden zonder iets wat zo betrouwbaar is als een toetsenbord? Nope, wij ook niet!

DE TELEFOON ANNO 2020 – VOICE EN VERDER

Maar laten we eens kijken naar de apparaten die net al noemde; smartphones en tablets.

Oorspronkelijk waren telefoons natuurlijk bedoeld om te kunnen bellen. Maar omdat deze phones voortaan ‘smart’ moesten zijn konden ze opeens veel meer functionaliteit herbergen. Hedendaags is het zo dat sommige smartphones krachtiger zijn dan de thuis pc of laptop die mensen hebben.

Als je aan een telefoon denkt is het eerst waar je aan denkt natuurlijk voice. Het met de stem zoeken of opdrachten geven. Je kunt bijvoorbeeld met dictatie je zoekopdracht.

Spraak-assistenten

Maar daar houd het niet op. Je kunt ook zoeken met behulp van een spraak-assistent zoals Siri, Bixby, Alexa of Cortana. Het is wel zo dat die manier van interactie toch anders geladen is. Indien je een assistent aanstuurt formuleer je in veel gevallen de zoekopdracht anders dan dat je hem zelf precies zou ingeven.

Deze kleine nuances zijn heel erg belangrijk, want iedere zoekopdracht is uniek! Ondanks dat zoekmachines steeds slimmer worden is het zo dat zullen blijven matchen wat het best past en daar kan iedere nuance een wezenlijk verschil betekenen.

De generatie van nu is zelfs al meer opgegroeid met op deze manier zoeken dan dat ze met textueel zoeken zijn opgegroeid.

ZIEN = ZOEKEN && ZOEKEN = ZIEN

Iedere smartphone heeft echter naast de mogelijkheid om te bellen iets wat ook bijna continu wel in het nieuws is; een camera.

We kunnen zoeken met tekst, met stem, zoals aangegeven in de toekomst met gedachten maar had je ook stilgestaan bij beeld?

Er wordt door een heel scala aan bedrijven gewerkt aan techniek om ook op basis van beeld te kunnen zoeken. Als je er wat over nadenkt is het alleen maar een verplaatsing van een techniek die al jaren wordt ingezet door bijvoorbeeld de federale justitie.

Iedereen die in de afgelopen 10 jaar een film heeft gezien heeft vast wel eens een film gehad waarbij een foto van een mogelijke dader door een of andere database werd gehaald.

Nou is het zo dat het zoeken wat we hier bedoelen niet die verstrekkende gevolgen heeft maar in essentie is het niet heel veel verschillend. De toepassing is alleen een heel stuk anders.

Een voorbeeld wat makkelijk toe te lichten is; je loopt over straat en ziet iemand met een coole outfit lopen, een outfit welke jou ook zeker zou staan. *Klik* en de bijpassende items van het outfit worden gezocht op het internet voor de meest aantrekkelijke prijs. Je kunt het direct bestellen.

Nu is het wel zo dat we huiverig zijn voor wat de camera search generatie allemaal gaat betekenen voor ons als maatschappij. Maar het kan ook weer wat zaken met zich mee brengen die ons leven ook … ehh makkelijker zullen maken.

Maar de kop “zien = zoeken && zoeken = zien” hebben we bewust gekozen. Want het is een goede ingang om bovenstaande toe te lichten maar we willen graag een andere fenomeen ook inzichtelijk maken.

Daarnaast is het voor de mensen die een beetje van code begrijpen ook in dat opzicht een leuke titel.

HALLO YOUTUBE

Vroegah in de “goede oude tijd” zochten we iets en gingen we lezen zodat we een passende antwoord hadden op onze vraag. Nu is het zo dat wij als mensen ook echt van gemak houden. Gemak-mens is niet voor niets een bestaand woord.

Wat al een aantal jaren een echte trend is, is dat de concrete zoekmachines zoals Google, Bing etc. marktaandeel aan het verliezen zijn. Dit verlies is iets wat voornamelijk wordt opgevangen door Youtube (dus het verlies voor Google is te verwaarlozen) en meer privacy gerichte zoekmachines zoals DuckDuckGo.

Want waarom zou je nog iets doorlezen en uitzoeken als iemand er een video van heeft waar je naar kan kijken om te zien hoe of wat. In feite zoek je nog steeds  … maar je consumeert het antwoord heel erg anders.

Youtube is enorm en er loopt een mythe dat het de op 1 na grootste zoekmachine is. Maar dat is een lang verhaal of dat wel of niet zo is. Zie daarvoor de uitermate mooie analyse van Tubicshttps://www.tubics.com/blog/youtube-2nd-biggest-search-engine/. Het belangrijkste om hier uit te halen is dat Youtube een heel belangrijke speler KAN zijn voor je.

Dit alles wil niet zeggen dat tekst zoeken niet beter kan zijn. Soms wordt iets in tekst veel duidelijke toegelicht dan in een video (maar andersom kan het ook hoor). Soms heb je het antwoord sneller met tekst (niet iedere Youtuber werkt bijvoorbeeld met praktische timestamps bij hun videos)

ANNO 2020 – WAT TE DOEN MET ZOEKEN

Zo dat was een flinke kluif, maar het is beter om een goed beeld te hebben van de mogelijkheden alvorens we induiken op wat handig / goed is anno 2020.

Het eerste waar je stil bij moet staan als je gaat nadenken over waar jij je op moet focussen als het om zoeken gaat is je doelgroep / demografie.

  1. Welke zoek-generatie is je doelgroep / demografie?
  2. Hoe consumeren ze het liefste de antwoorden / oplossingen waarin jij voorziet met je producten / diensten / website?
  3. Is dit iets wat jij op een goede manier kunt aanbieden?
  4. Of kun je dit samen met een andere partij realiseren?

Er zijn scenario’s te bedenken die alle kanten op gaan en er is geen gouden weg die 100% aansluit zonder specifiek in te zoomen op de situatie. Iets anders beweren is gewoon onzin. Dat gaan we dus ook niet doen.

Wel kunnen we met een zekerheid stellen dat tekst er de komende jaren nog zeker zal zijn.

Er geheel niet op inzetten omdat je doelgroep het anders ziet is niet handig. Dit omdat het tastbaar maken van de andere methodes ook nog iets is wat niet feilloos is. Voice kan aardig voortaan maar ook dat is een hit en miss (denk alleen al eens aan de zoekopdrachten die “niet goed” zijn omdat het apparaat of de spraak-assistent het niet goed heeft begrepen)

Alleen inzetten op tekstueel zoeken is iets wat je per situatie moet inschatten. Het kan soms simpelweg geen kwaad.

2 Points