LAAG ZOEKVOLUME, WAT TE DOEN?

Iedereen die op gebied van SEO (zoekmachineoptimalisatie) of SEA (adverteren in de zoekmachines) bezig is, is bekend met zoekwoorden. Vaak wordt er gekeken naar waar het meeste zoekvolume op zit. Maar  is dat nodig? Is laag zoekvolume een probleem?

We willen met behulp van dit item laten zien dat je verder moet kijken, ook op het gebied van zoekvolume.

WAT ZIJN ZOEKWOORDEN?

Voor we ingaan op wat zoekvolume is en hoe je ermee om zou moeten gaan is het goed om een goed begrip van zoekwoorden te hebben.

In feite is alles wat je op een zoekmachine kunt ingeven een zoekwoord (of in geval van meerdere woorden een zoekopdracht). Uit je zoekopdracht krijg je een zoekwoordenresultatenpagina wat in de marketingbranche een SERP (Search Engine Result Page) heet.

Zoekwoorden zijn uniek.

Daarmee bedoelen we dat een zoekopdracht voor;

  • schoenen
  • damesschoenen
  • damesschoenen wit
  • damesschoen wit
  • damesschoen maat 42

en alle mogelijk variaties die je kunt bedenken in allemaal andere resultaten zullen geven. Maar dat betekend ook dat ieder zoekwoord zijn eigen zoekvolume (en andere eigenschappen) kent.

WAT IS ZOEKVOLUME?

Allereerst is het van belang om de term zoekvolume goed te begrijpen. Zoekvolume betreft het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekwoordencombinatie (zoekopdracht).

Zoekvolumes zijn niet statisch, het betreft het gemiddelde aantal zoekopdrachten over de afgelopen 12 maanden. Voor sommige termen, zijn deze redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen zullen deze heel wisselend zijn.

Zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als ze bijvoorbeeld met weersomstandigheden te maken hebben.

Het zoekvolume van een bepaald zoekwoord kun je onderzoeken met een zogenaamde zoekwoordanalyse.

HOOG ZOEKVOLUME

Voor we het gaan hebben over de situatie rondom laag zoekvolume is het beter om eerst eens naar de situatie van hoog zoekvolume te bekijken.

Doorgaans heb  je in geval van een zoekwoord met een hoog zoekvolume met een aantal andere zaken automatisch te maken. Denk daarbij aan dat er simpelweg meer concurrentie zal zijn.

Die concurrentie zit dat op verschillende vlakken. In eerste instantie heb je te maken met het aantal pagina’s dat wil concurreren op exact hetzelfde zoekwoord. Dat kan bij zoekwoorden met hoog zoekvolume al gauw miljoenen tot honderden van miljoenen pagina’s zijn.

Maar dan hebben we het algemeen over de pagina’s aan zich. Het is echter niet raar om te denken dat in deze situaties er zowel op organisch als op betaald gebied wordt ingezet. Doordat ervan alle kanten wordt geconcurreerd op het zoekwoord zullen zaken zoals CPC (Cost Per Click) ook aanzienlijk hoger liggen.

Door die factoren kan het zijn dat het kiezen voor een zoekwoord met hoog zoekvolume simpelweg niet interessant is.

Wat je dan in veel gevallen moet doen om daar toch nog op in te kunnen zetten is gaan voor een specifiekere insteek. Hiermee ga je naar een long tail keyword aanpak EN dat kan werken maar is lang niet altijd de beste oplossing. Wees niet bang om naar ‘laag’ zoekvolume te kijken.

LAAG ZOEKVOLUME

Wat je vaak met het oog op laag zoekvolume hebt is het idee dat daar niets uit te halen valt.
Want laag is niet goed. Maar wat als laag wel gericht en converterend is? Is het dan wel zo slecht als laag klinkt.

Je moet zoekvolume altijd blijven zien zoals het is; Het is een gemiddelde. Het hoeft helemaal niet te betekenen dat je met een laag zoekvolume geen mensen binnen kunt halen die converteren. (We zouden in veel gevallen juist het tegenovergestelde kunnen aangeven)

Laten we aan de hand van een voorbeeld eens toelichten wat we bedoelen;

Wanneer je damesschoenen verkoopt zou je kunnen adverteren op het zoekwoord ‘schoenen’ of het woord ‘damesschoenen’.

Waarschijnlijk (vrij zeker) zal het zoekvolume voor ‘schoenen’ hoger liggen, omdat deze zoekopdracht een veel grotere doelgroep aanspreekt.  Aan de andere kant heb je als verkoper van damesschoenen niets aan klanten die op zoek zijn naar herenschoenen of kinderschoenen.

Zoekvolume is daarmee slechts één meetpunt wat op zichzelf niet een alles bepalende waarde heeft. Het hangt heel erg samen met hoe mensen zoeken, hoe mensen het voor ogen hebben.

Met dat voorbeeld willen we ook doorgaan op de strekking; laag zoekvolume wat te doen?

HOE KUN JE GOED OMGAAN MET LAAG ZOEKVOLUME?

Zoals ons voorbeeld hierboven is laag zoekvolume aan zich geen probleem.

Maar wanneer moet je wel of niet inzetten op laag zoekvolume?
Het eerlijke antwoord? Er is geen 100% correct antwoord op te geven, want het is veel te veel afhankelijk van de situatie / de branche / de insteek etc.

Maar laag zoekvolume direct afdoen als zijnde niet bruikbaar is zonde. Door goed te kijken hoe mensen organisch bij je komen krijg je inzicht of het nuttig zou zijn om daar al dan niet op in te zetten. Dat noemen we in de marketing; organische zoekwoorden.

ORGANISCHE ZOEKWOORDEN

Helaas is Google zelf zo ‘slim’ geweest om dit inzicht sinds 2012 enorm te beperken. Voor de mensen die niet in de sector zitten of de trend niet gevolgd hebben even een korte toelichting. In 2012 hebben ze de inzichten grotendeels omgezet naar een not_provided  / not_set. Vergeet nooit het principe dat Google ook een bedrijf is , met alles wat daarbij komt kijken!

Maar het weghalen van deze data dat is voor veel mensen een doorn in het oog. Maar dat hoeft totaal geen probleem te zijn. Laten we een ding wat wij daarvoor gebruiken met jullie delen; Keyword-Hero (https://keyword-hero.com/).

NUT VAN KEYWORD-HERO

Keyword-Hero laat je zien middels welke zoekwoorden gebruikers organisch op je pagina belandden – in je Google Analytics-account. Hierdoor krijg je dus inzicht in de intentie van organisch verkeer en dat is een belangrijk onderdeel voor zowel e-commerce als webuitgevers van elke omvang.

Geen enkele andere oplossing op de markt komt exact overeen met de zoektermen en sessies van je gebruikers. Dit komt omdat Keyword Hero een officiële Google Analytics Technology Partner is.

Door alleen al Keyword-Hero in te zetten krijg je inzicht of dit overeenkomt met laag zoekvolume. Zo kun je een goed geïnformeerde keuze maken of bepaalde zoekwoorden ondanks hun lage zoekvolume nuttig zouden zijn om op in te zetten.

Er zijn natuurlijk meer oplossingen die inzichten kunnen geven over waar je je tijd en moeite op zou moeten focussen. Maar wij zijn ook een bedrijf en onze hele geheime saus weggeven is natuurlijk zakelijke zelfmoord.

ZORG VOOR EEN GOEDE ERVARING!

Zoekwoorden met laag zoekvolume kunnen dus alsnog zorgen voor (enorm) gericht verkeer. Maar zoekvolume alleen zal niet zorgen voor een conversie.

Zorg er dus voor dat als je gaat inzetten op zoekwoorden dat je ook het verkeer voorziet van een ervaring op je website die zal leiden naar een conversie, want anders is het nog steeds jammer dat verkeer uiteindelijk geen conversie kent.

1 Points