STORYTELLING – DE KRACHT VAN EEN GOED VERHAAL

Laten we eens terug gaan naar een tijd waarin we niet alleen maar met de drukte van de dag bezig zijn. Dat is voor veel mensen al enorm moeilijk. Maar laten we eens verder terug gaan naar de tijd dat je ouders je een verhaaltje vertelden voor het slapen gaan.

Voor velen van ons zal dat lang lang geleden zijn maar iedereen kan er wel een voor de geest halen.

Het mooie van dit principe; Iedere ouder verteld, een algemeen bekend sprookje, op zijn of haar eigen manier. De een trekt er gezichten bij de andere verkleed de hond als draak en ga zo maar door. Het maakt het voor jou als kind op dat moment leuker, realistischer, aantrekkelijker.

En precies dat moeten we op het web ook doen ….

STORYTELLING

Het vertellen van een verhaal wordt in marketingtermen ook wel storytelling genoemd. Zonder er enorm veel omheen te draaien is het praktisch om wat recente voorbeelden te geven die vanuit reclames een goed idee geven;

Stuk voor stuk zijn dit reclames die heel goed doen aan een stukje storytelling. De kracht van ieder goed verhaal in welke vorm dan ook is dat een emotie opwekt en/of aanzet tot actie.

THE CUSTOMER STORY

Maar ook op een website / platform moet je eigenlijk proberen om de klantervaring in zo een vorm zien te gieten. Vaak hoor je in de marketing wereld de term ‘customer journey’ voorbijkomen.

Er bestaat veel verwarring over wat een customer journey nu daadwerkelijk betekend dus laten we voor we verder gaan daar eerst maar eens wat duidelijkheid in verschaffen.

CUSTOMER JOURNEY

De customer journey is de globale “reis” die een bezoeker aflegt voor hij / zij overgaat tot een conversie. Het begint bij oriëntatie maar loopt ook nog tot na de conversie door.

Het is belangrijk om de reis in kaart te brengen, want als je eenmaal weet welke fases jouw bezoekers doorlopen, weet je ook wat ze daarbij voelen en waar ze op verschillende momenten behoefte aan hebben. En met die kennis kun je daarop inspelen.

De reis in kaart brengen doe je door de belangrijke momenten de “touchpoints” duidelijk te maken voor jezelf als bedrijf. Dit zijn momenten waarop je wilt inspringen op een bepaald gevoel.

Maar nu we een goed beeld hebben van die momenten hoe kunnen we aansluiten op onze storytelling? Voornamelijk door te kijken naar wat je noemt visual storytelling.

VISUAL STORYTELLING

Visual storytelling staat misschien wel het meest gelijk aan de storytelling van je ouders vroeger met die eerder genoemde sprookjes. Het gaat erom dat je emotie creëert en inspireert.

Een situatieschets; Stel je hebt een bepaalde visie voor ogen, als je dat alleen als tekst neer zet dan maak je soms, ook al schrijf je misschien geweldig over je visie, een afhaakmoment omdat het mensen niet weet te pakken.

Steek juist die aandacht in het visueel vertellen van je verhaal (visie) zodat je juist ook de emotie van de bezoekers vangt.

Twee redenen waarom dat beter werkt;

1 – We zien liever dan we lezen (kijk alleen maar eens naar het zoekgedrag van de jeugd ten opzichte van hoe wij dat vroeger deden)

2 – We houden ervan als ons een verhaal wordt verteld ten opzichte van alleen maar strakke feiten (waarom denk je bijvoorbeeld dat soap nog steeds het zo goed doen?)

HOE PAS JE VISUAL STORYTELLING TOE?

We horen je al denken ok en hoe pas ik het toe. Laten we eerlijk zijn het is iets waar je gevoel voor moet ontwikkelen en soms is het voor de ene branche / product makkelijker dan het andere. Maar als je dit wel tot een realiteit kunt maken dan zul je er enorm veel profijt van hebben.

Daarnaast hebben heel veel UI / UX experts daar wel een goed gevoel voor. Alleen wordt visual storytelling helaas vaak niet als een meerwaarde gezien. Dat is een gemiste kans in veel gevallen.

VERDER DAN HET VERHAAL

Als je verder kijkt dan het vertellen van het verhaal wil je de bezoeker ook belonen voor interacties. Vaak is dat namelijk het moeilijkste om een gebruiker iets te laten doen waar geen directe beloning tegenover staat. Je wilt de bezoeker juist een zo goed mogelijk gevoel geven als ze feedback, commenten, oordelen of eigenlijk wat dan ook

Dat kan alle kanten opgaan maar soms is een simpele positive reinforcement al zelf iets wat de beleving kan verbeteren. Dat kan visueel, dat kan met tekst, het kan zelfs met een positief geluidje.

Heeft iemand iets in een winkelwagen gezet, gooi een high five naar de nu al meer klant dan bezoeker. Kiest iemand voor een specifieke betaalmethode die rekening houdt met het mileu; geef aan dat ze awesome zijn.

Het kan alle kanten op, als je dat op een passende manier kunt koppelen aan de visual storytelling dan is dat natuurlijk mooi.

Wel moet je daarbij goed kijken naar hoe je zaken balanceert want je kunt ook teveel van zulke emotie momenten inbouwen. Het is daarom aan te raden om dit altijd goed te laten testen door bijvoorbeeld een focus-groep.

Een voorbeeld van een partij die dat heel goed doet kijk bijvoorbeeld naar Mailchimp;

Laten we eerlijk zijn, degene die Mailchimp gebruiken hebben allemaal wel eens stiekem de aap een High five terug gegeven.

Voor degene die Mailchimp niet kennen of nooit gebruikt hebben. Na het inplannen van een campagne krijg je bovenstaande graphic te zien. Een mooi feel-good moment na het afsluiten van een bepaalde actie / doel kan veel betekenen voor de klant ervaring en is ook nog eens een mooie afsluiter (of to be continued) voor je storytelling.

1 Points


Algemene Voorwaarden